De nadelen

De Spaanse uitvinder van het dieet stelt als voorwaarde dat de nieren goed moeten werken en dat je maximaal 65 jaar oud mag zijn. Anders is het onverstandig om te beginnen aan het Pronokal-dieet. Deze voorwaarde impliceert een onnatuurlijke staat van het lichaam. De nieren zijn er niet op berekend de grote hoeveelheden proteinen te verwerken, met alle gevolgen van dien.

Beginnend bij een ongezonde stofwisseling in zijn totaliteit. Het structurele gebrek aan voldoende complexe koolhydraten (bonen, rijst, granen, etc.) bevordert de groei van tumoren. Reden is dat er door deze onthouding te weinig mineralen, vitamines, voedingsvezel en antioxidanten in het lichaam komen.

Door de overtollige inname van proteinen en de ketose-toestand van het lichaam kunnen bewezen nierstenen, jicht en nierfalen ontstaan. De hoge proteineinname verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed, wat kan leiden tot een hoge bloeddruk en hartaanvallen. Ook wordt er meer kalk afgescheiden via de urine, wat weer kan leiden tot een verhoogd risico op osteoporose (botontkalking) en nierstenen. Bovendien is het Pronokal-dieet geen pretje voor de portemonnee: het kost 9 euro per dag, wat betekent dat je bij het ‘voltooien’ 1200 euro of meer kwijt bent. Het is denkbaar dat je na afloop in oud eetgedrag vervalt.

De dieetmethodiek van het Pronokal-dieet is onderhevig geweest aan talrijke wetenschappelijke onderzoeken waarbij de schadelijkheid voor het menselijk lichaam keer op keer is aangetoond, ook al lijken de vooruitzichten nog zo positief. De belangrijkste reden is dat gezonde voeding nooit mag ontbreken in een dieet. En dat is bij Pronokal – tot 80% van het streefgewicht via de proteinedrankjes is bereikt – wel het geval. Daarmee diskwalificeert het dieet zich, niet voor 80%, maar voor 100%.

Wat werkt wel om af te vallen?

Allereerst een gezond voedingspatroon, met aan de basis groenten, fruit en plantaardige producten als bonen en zaden aangevuld met gezonde (vis)vetten en olieen, zoals olijfolie of kokosolie. Stapje voor stapje het voedingspatroon verbeteren, begeleid door regelmatig bewegen.

Zelf heb ik ook succesvol mijn gewicht onder controle weten te krijgen, lees mijn verhaal hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>